Programy do produkcji i kompozycji muzyki

Programy do muzykiMuzyka elektroniczna oraz eksperymenty z dźwiękiem naturalnym przetwarzanym na sample mają swój początek pierwszej ćwierci XX wieku a dokładniej w awangardowym ruchu artystycznym zwanym futuryzmem.

Futuryści nie tworzyli jeszcze przełomowych kompozycji, ale stanowili inspirację dla innych twórców.

Franscesco Pratella i Luigi Russola apelowali o sięganie w kompozycji muzycznej o półtony i wykorzystywanie w niej hałasów. Wtedy powstawały opery z lotnikami jako dyrygentami i orkiestry składające się z 'intonatorów hałasu'. Sztuki plastyczne na stałe zaadaptowały muzykę jako plastyczny i pozaplastyczny środek wyrazu. Oprócz prób przepisywania języka plastycznego na muzyczny, w akademiach sztuk pięknych zaczęły powstawać pracownie skupione na wykorzystywaniu dźwięku w konstruowaniu wypowiedzi artystycznej.

W Polsce najprężniej rozwijającym się ośrodkiem uniwersyteckim pod tym względem jest Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, gdzie znajduje się Pracownia Audiosfery w pionierskiej na skalę krajową katedrze Intermediów. To właśnie w niej kształcili się najbardziej znani obecnie na arenie polskiej sztuki nowoczesnej artyści młodego pokolenia, w tym Wojciech Bąkowski i reprezentant Polski na tegorocznym Biennale w Wenecji - Konrad Smoleński.

Muzyka elektroniczna

Mianem muzyki elektronicznej określa się gatunek twórczości, w którym utwory dźwiękowe komponowane są w przeważającym stopniu bądź w całości przy użyciu elektrofonów oraz urządzeń elektronicznych, przetwarzających dźwięki generowane przez tradycyjne instrumenty bądź dźwięki pozamuzyczne. Doskonała większość artystów tworzących współcześnie - amatorów i profesjonalistów - wykorzystuje zarówno w swojej praktyce studyjnej jak i podczas występów na żywo elektronikę, a w tym komputery wyposażone w odpowiedni software przeznaczony do produkcji muzycznej.

Programy DAW

Programy DAW konstruowane są na zasadzie zbioru wirtualnych maszyn perkusyjnych, samplerów, sekwenserów i dodatkowych efektów. Umożliwiają korzystanie z dostarczonych bibliotek dźwięków oraz z wprowadzania własnych próbek. Najbardziej profesjonalne z nich posiadają również software umożliwiający mastering ścieżek oraz tracki melodyczne ułożone w sposób przypominający filmowy stół montażowy, zwiększający wygodę edycji. Niektóre z nich posiadają również opcję 'rysowania' dźwięku na ścieżce, który później jest odtwarzany według nakreślonej linii i wybranego instrumentu wirtualnego. Programy do produkcji muzyki umożliwiają również realizację występów na żywo poprzez możliwość sterowania ich funkcjami za pomocą zewnętrznych urządzeń sterujących USB - klawiatur midi, perkusji elektronicznych, samplerów i tym podobnych.

Jedyną niedogodnością jaką może napotkać użytkownik programu chcący korzystać z programów DAW na żywo z wykorzystaniem zewnętrznych sterowników to tzn. sprzężenie zwrotne oraz opóźnienie sygnału aktywującego, wysyłanego z urządzenia zewnętrznego do programu. Na szczęście technolodzy znaleźli rozwiązanie tego programu w postaci di-boxów.

Jeżeli muzyka zawsze była dla kogoś fascynacją, z pewnością powinien spróbować stać się jej producentem. Nie jest to trudne ani kosztowne, ponieważ ceny programów do produkcji muzycznej to kilkaset złotych, nie jak jeszcze kilka lat temu - kilka tysięcy.

Home-recording

Zacieranie granic miedzy amatorem i profesjonalistą jest efektem możliwości tworzenia własnych kompozycji bez znajomości skomplikowanej terminologii muzycznej za pomocą komputera, w zaciszu własnego domu. W ten sposób rozwinął się nowy typ twórczości zwany home-recordingiem.