Ile kosztuje sklep internetowy?

Sklep internetowyWokół tego, ile kosztuje sklep internetowy narosło wiele mitów. Jedni wskazują, że jest to biznes, w który niemalże nie trzeba inwestować, podczas gdy drudzy podkreślają kilkunastotysięczne inwestycje poprzedzające uruchomienie e-sklepu. Tymczasem ponoszone przez Ciebie koszty zależą od Twoich wyborów!

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego?

Nie sposób ukryć, że decyzja o rozpoczęciu wymarzonego biznesu niejednokrotnie uzależniona jest od kosztów założenia sklepu internetowego. To próg wejścia w e-commerce stanowi zachętę bądź barierę do dalszego rozwoju. Prawdą jest, że sklep internetowy nie musi być drogi. Wszystko uzależnione jest od wyborów dokonanych na samym początku.

Założenie sklepu internetowego wiąże się z wykupieniem oprogramowania, które umożliwi nam prowadzenie sprzedaży. W uproszczeniu systemy do prowadzenia e-sklepu można podzielić na trzy grupy:

  • oprogramowanie dedykowane - system zostanie stworzony od początku do końca specjalnie dla Ciebie. Rozwiązanie szyte na miarę zdaje się być kuszące, jednakże wiąże się z kosztami, które niejednokrotnie przekroczą dziesiątki tysięcy złotych.Na oprogramowanie dedykowane warto zdecydować się wtedy, gdy niezbędne jest wdrożenie rozwiązań niedostępnych w żadnym innym systemie. W przeciwnym razie niepotrzebnie uszczuplimy budżet.
  • oprogramowanie pudełkowe - oprogramowanie pudełkowe jest gotowym rozwiązaniem, którego możesz używać do własnych celów. Zarówno wersje płatne, jak i bezpłatne będą jednak wymagały odpowiedniej konfiguracji i dostosowania do konkretnego sklepu internetowego. Model ten ma wiele plusów, ale i minusów wiążących się z kosztami rozruchu takiego sklepu. Bez wiedzy informatycznej, świadomości jaki serwer powinien posiadać sklep internetowy oraz innych wiadomości natury technicznej, będziemy zmuszeni do skorzystania z usług profesjonalisty. Tu koszty będą zależne od zakresu prac.
  • oprogramowanie typu SaaS - jest rozwiązaniem, z którego z powodzeniem będą korzystać osoby nieposiadające żadnej wiedzy technicznej. Po uiszczeniu comiesięcznej opłaty abonamentowej (tak jak w przypadku telewizji bądź telefonu) mamy możliwość korzystania z ciągle rozwijanego oprogramowania. W rezultacie płacąc za jedną usługę zyskujemy nie tylko gotowe narzędzie do prowadzenia sklepu internetowego, ale i liczne integracje z systemami magazynowymi i księgowymi, nie martwimy się hostingiem oraz bezpieczeństwem systemu, a także możemy korzystać z pomocy technicznej. Ceny najbardziej podstawowych pakietów rozpoczynają się już od kilkunastu złotych miesięcznie (jeśli uda nam się trafić na ofertę promocyjną)!

Ciekawostkę stanowi fakt, że to właśnie w stronę oprogramowania typu SaaS zmierza rynek e-commerce. Coraz szersze grono klientów wybiera je ze względu na kompleksowy zakres usług, niską cenę oraz efekty wieloletniej pracy, które dają możliwość używania autorskich i sprawnych rozwiązań, których nie ma nigdzie indziej.

Koszt utrzymania sklepu internetowego

Utrzymanie sklepu internetowego jest kosztem, który także należy uwzględnić. Zarówno w przypadku oprogramowania dedykowanego, jak i oprogramowania pudełkowego musimy liczyć się z wydatkami związanymi na usługi programisty i administratora danych, którzy będą czuwać nad poprawnym działaniem Twoich usług. Co więcej, ewentualne awarie oprogramowania będziesz musiał rozwiązać samodzielnie. Tylko SaaS chroni Cię przed ponoszeniem dodatkowych kosztów, bowiem wszelkimi możliwymi modyfikacjami, aktualizacjami systemów do obowiązujących standardów oraz niwelowaniem awarii zajmie się dostawca oprogramowania.

To ile naprawdę kosztuje sklep internetowy będzie zależne od dodatkowych kosztów, które poniesiesz:

  • księgowa - od 100 zł
  • wynajem powierzchni magazynowej - od 1000 zł
  • opłacanie składek ZUS związane z posiadaniem firmy
  • kwota przeznaczona na zatowarowanie sklepu.

Jak zmniejszyć koszty prowadzenia e-sklepu?

Dużym udogodnieniem w prowadzeniu sklepu internetowego jest generowanie jak najniższych kosztów stałych. O ich minimalizacji należy pomyśleć już na początku pracy nad uruchomieniem sprzedaży internetowej. Kilka prostych kroków pomoże Ci zmniejszyć nakłady finansowe w e-sklepie:

  • Jako młody sklep internetowy możesz skorzystać z działalności nierejestrowanej, a także Ulgi na Start, co zminimalizuje kwoty wpływające do ZUSu.
  • Wybierając oprogramowanie typu SaaS otrzymasz w pełni funkcjonalny system w stosunkowo niskiej cenie. Co więcej, skupisz się na promocji swojej firmy, a nie kwestiach technicznych jego działania. W zdecydowanej większości przypadków skorzystasz także z rabatów od partnerów Twojego dostawcy oprogramowania, a także zaoszczędzisz czas przeznaczany na obsługę zamówień i wystawianie aukcji np. na Allegro. W praktyce oznacza to możliwość wysłania większej ilości produktów przez mniejszą ilość pracowników.
  • Korzystając z dropshippingu (wysyłka prosto z hurtowni do klienta detalicznego) nie musisz martwić się opłatami za powierzchnię magazynową oraz początkowym zatowarowaniem sklepu.

Jak widać, to ile kosztuje sklep internetowy w pełni zależy od Ciebie. Wybieraj jedynie rozwiązania, które są Ci potrzebne. Tylko to jest gwarancją inwestowania budżetu, a nie wyrzucania go w błoto.

Kinga Tobała - pasjonatka i specjalistka e-commerce z platformy sklepów internetowych https://sky-shop.pl.